Neem me met je mee door Courtney Walsh

neem me met je meeNa het dodelijke ongeluk van Emily’s moeder heeft de familie Ackerman het eiland Nantucket verlaten. Wanneer Emily het vervallen zomerhuis erft, keert ze terug om het verleden onder ogen te komen en te ontdekken dat er ook nog goede herinneringen zijn.

Het verlies van haar moeder heeft Emily’s leven flink beïnvloedt. Haar moeder heeft haar brieven nagelaten over belangrijke thema’s in het leven. De brieven zijn een mooie toevoeging waarin de schrijfster een boodschap kan meegeven. Maar Emily neemt die lessen erg serieus alsof dat de enige waarheid is. Zo waarschuwde haar moeder om haar hart te bewaren, maar wat moet ze dan met jeugdvriend Hollis die haar hart steeds meer verovert? Tijdens haar verblijf op Nantucket leert ze zichzelf beter kennen en gaat ze inzien wat zij eigenlijk zelf wil. Dat proces wordt met aandacht omschreven. Het is mooi om te zien dat Emily uiteindelijk patronen doorbreekt, ontdekt waar haar passie ligt en welke keuzes ze moet maken.

Buurman Hollis heeft een succesvolle carrière als honkballer achter zich moeten laten en worstelt om een goede relatie met zijn onwillige puberdochter op te bouwen. Ook dit wordt goed opgebouwd. Emily stond aan de andere kant omdat zij opgroeide zonder vader en dat botst weleens hard. Maar ondanks hun verschillen groeien ze steeds dichter naar elkaar toe.

Het gedeelte over het toneelstuk vond ik leuk om te lezen. Het community gevoel, de blije kinderen en het plezier spatten van de bladzijden. Eigenlijk had wat mij betreft daar meer focus op mogen liggen in plaats van de nadruk op Emily en Hollis. De ontwikkeling van die relatie lag er soms wat te dik bovenop, waardoor het verhaal halverwege een beetje mijn aandacht verloor. Door iets meer te schrappen was het ook nog duidelijk geweest.

Verweven door het verhaal van Emily leren we de treurige liefdesgeschiedenis van moeder Isabelle kennen. Isabelle voelt zich gevangen door de strenge opvoeding van haar haar rijke ouders die status en aanzien belangrijk vinden. Het tienermeisje wil haar eigen weg vinden, maar helaas krijgt ze geen kans om het leven te leiden dat ze zoekt. Een dramatische wending waardoor het verhaal een mysterieuze onderlaag krijgt. De ontknoping daarvan zag ik wel aankomen, maar vond ik toch wat out of the blue opgeschreven. Zonder het plot te verklappen kan ik zeggen dat ik dat graag wat dieper uitgewerkt had willen gezien door meer interactie en momenten van herkenning.

Neem me met je mee is een goedlopend verhaal met veel mooie elementen zoals familierelaties, zingeving en je eigen weg vinden. Ik heb het met veel plezier gelezen.

Neem me met je mee is verschenen in 2023 bij KokBoekencentrum onder het label Feelgood met een hart. De Engelse titel is If for any reason. Eerder schreef Courtney Walsh een trilogie over Harbor Pointe. Deze feelgood roman is deel 1 in de serie Terug naar het eiland. Naast auteur is Courtney Walsh ook theaterregisseur en toneelschrijfster. Ze woont met haar man en drie kinderen in Illinois.

Wil je deze zomerse feelgood ook lezen? Bestel hem hier via mij bij bol.com of ga naar de christelijke boekwinkel.

Plaats een reactie